Kontakt oss her
Choose your preferred language

Hvordan feilsøke en I/O™ aktuator

LINAK® forstår betydningen av oppetid – og at en inoperativ aktuator må fikses eller byttes ut så raskt som mulig.

 

Arbeidsstasjon med programvare for Actuator Connect™ konfigurator samt aktuator LA36.

Selv om LINAK® aktuatorer er designet for å være intuitive å bruke, kan det oppstå spørsmål.

Feilsøking av aktuatorer bør være enkelt, og LINAK gir deg derfor flere metoder for å løse et problem. Følgende veiledning forklarer de vanligste årsakene til problemer og hva du kan gjøre for å løse dem.

Dersom du ikke finner svar på spørsmålene dine i avsnittene nedenfor, ber vi deg kontakte din lokale representant for LINAK for teknisk support.

 
 

Vil du vite mer om våre I/O™ aktuatorer eller noen av våre alternative grensesnitt?
Vårt team er klar til å hjelpe deg med eventuelle tekniske spørsmål.

Ta kontakt i dag

 
 

Visuell sjekk – LED-lys viser status

Aktuatoren kan utstyres med et transparent koblingspunkt og et LED-lys En enkel visuell sjekk er rask diagnostikk.

LED-lyset kan ha forskjellig farge avhengig av aktuatorens status:

·

Grønt: OK

 

·

Rødt: Inoperativ (intern feil)

 

·

Gult: Inoperativ (ekstern feil)

 

·

Blått: Bluetooth-tilkobling

 
 

Ved å sjekke LED-lyset kan du raskt se om aktuatoren fungerer som den skal eller om det har oppstått en feil som må sjekkes nærmere.

I tillegg til å være en visuell indikator av nåværende status, kan det brukes til å identifisere hvilken aktuator du har tilkoblet via Bluetooth® i Actuator Connect™.

Dersom LED-lyset ikke er på, kan du prøve å sjekke strømkabelen og strømforsyningen med tanke på feil eller dårlig tilkobling.

LED er ikke tilgjengelig for I/O™ Basic aktuatorer.

 

FEILKODER DIREKTE TIL DIN PLS

Når nedetid ikke kan aksepteres, tilbyr LINAK digitale feilkoder for enkel feilsøking.

Flere feilkoder kan avleses på bakgrunn av det digitale utsignalet.

I løpet av 10 sekunder vil aktuatoren sende en rekke pulser til din PLS – avhengig av type feil – i henhold til mønsteret i tabellen nedenfor.

Du sparer tid når du enkelt kan feilsøke i systemet og har det du trenger for å løse problemet, og du unngår unødige utskiftinger.

 
 

LED-lys

Antall pulser
(i løpet av 10 sekunder)

Feil

Løsning


 

0

Ingen feil

Når aktuatoren fungerer som den skal, er LED-lyset grønt og signalet er konstant lavt. Dersom fargen på LED-lyset eller antall pulser endres, kan det tyde på feilfunksjon i systemet.


 

1

Overstrøm
(ekstern feil)

Aktuatoren har stanset på grunn av overstrøm. Fjern eventuelle hindringer og kjør aktuatoren i motsatt retning av hindringen.


 

2

Maskinvare
(intern feil)

Aktuatoren har oppdaget en maskinvarefeil. Prøv å restarte systemet eller å initialisere aktuatoren Dersom maskinvarefeilen ikke kan fikses, ber vi deg kontakte din lokale representant for LINAK for hjelp.


 

3

Temperatur
(ekstern feil)

Aktuatoren har oppdaget en for høy temperatur og har blitt slått av. Senk omgivelsestemperaturen eller juster driftssyklusen innenfor riktig område. Sørg også for at belastningen på aktuatoren ikke er høyere enn maksimal belastning.


 

4

Overspenning
(ekstern feil)

Spenningen er for høy og aktuatoren har derfor stanset. Sjekk at strømforsyningen leverer riktig spenning.


 

5

Underspenning
(ekstern feil)

Spenningen er for lav og aktuatoren har derfor stanset. Sjekk at strømforsyningen gir riktig spenning og dekker aktuatorens typiske strømforbruk. Sørg også for at kablene er tykke nok til å unngå spenningstap.


 

6

Analogt innsignal utenfor angitt område
(ekstern feil)

Det analoge innsignalet som brukes til å kjøre aktuatoren (servo eller proporsjonalt) er utenfor angitt område. Sørg for at den valgte signaltypen er innenfor angitt område.


 

7

Posisjonen endres ikke
(intern feil)

Det har gått mer enn 1,5 sekunder uten at den interne Hall-sensoren har registrert en puls. Dette kan tyde på motorstans. Prøv å restarte systemet eller å initialisere aktuatoren Dersom feilen ikke kan løses, ber vi deg kontakte din lokale representant for LINAK for hjelp.


 

8

Kjøresignal ignorert
(ekstern feil)

For å unngå utilsiktet bevegelse har aktuatoren ignorert kjøresignalet. Fjern kjøresignalet og prøv igjen.


 

9

Posisjonsinitialisering er ikke mulig
(intern feil)

Aktuatoren har oppdaget en intern feil som gjør at initialisering av posisjon ikke er mulig. Prøv å slå strømmen til systemet av og på eller å initialisere aktuatoren på nytt. Dersom initialiseringsfeilen ikke kan løses, ber vi deg kontakte din lokale representant for LINAK for hjelp.


 

10

Parallellstart
(ekstern feil)

Ved oppstart oppdaget parallellsystemet at antallet aktuatorer ikke er riktig. Sjekk konfigureringen i Actuator Connect (alle aktuatorer må ha samme konfigurasjon) eller sjekk koblingen av lilla og hvite ledninger som brukes til parallellkjøring.


 

11

Parallellkjøring
(intern feil)

Dersom én av aktuatorene er frakoblet uten at strømmen er slått av, vil systemet angi "feil antall aktuatorer". Sørg for at antallet parallelkjørte aktuatorer tilsvarer konfigurasjonen for parallellkjøringen.


 

12

BLDC-motor
(intern feil)

Aktuatoren har oppdaget en feil på styringen til BLDC-motoren. Prøv å restarte systemet eller å initialisere aktuatoren Dersom feilen ikke kan løses, ber vi deg kontakte din lokale representant for LINAK for hjelp.


 

13

Endestoppbryter
(intern feil)

Endestoppbryterne oppfører seg uventet. Eksempel: Begge endestoppbryterne har vært aktivert samtidig i mer enn 100 ms. Utfør initialiseringsprosessen ved å kjøre aktuatoren helt uttrukket og inntrukket.


 

14

Parallellkommunikasjon
(intern feil)

Feil i intern parallellkommunikasjon. Mer enn 5 kommunikasjonsfeil på 500 ms. Kontroller ledningstilkoblingene og slå strømmen av og på igjen.


 

15

Parallelloppsett stoppet
(ekstern feil)

Én eller flere aktuator kan ikke følge kommandoer og stopper. Ledeaktuatoren gir kommandoen "Stop" til andre aktuatorer i nettverket. Send kommandoen «Clear error» for å slette feilen. Hvis feilen vedvarer, kontrollerer du utstyret og ledningstilkoblingene og slår strømmen av og på igjen.


 

25
(fortsetter)

Tapt posisjon
(intern feil)

Aktuatoren har mistet oversikten over posisjonen sin. Kjør aktuatoren helt inn og deretter utover og forbi området 35-70 mm for å initialisere aktuatoren.


 

Flere feilkoder

 

Hvordan initialisere aktuatoren

Generelt anbefales det at aktuatoren initialiseres regelmessig for å sikre nøyaktig posisjonering Denne prosessen kan også brukes for å løse enkle problemer som kan resultere i en feilmelding.

For å initialisere I/O aktuatoren kjører du først aktuatoren til den er helt inntrukket. Deretter kjøres aktuatoren utover og forbi nullpunktet for initialiseringsområdet (minst 70 mm) – helst i en jevn bevegelse og med fast hastighet.

 
 

Koble til PC

Du kan koble aktuatoren via Bluetooth® eller kable til LINAK Actuator Connect konfigurator for å sjekke aktuatorens nåværende status og metoder for å løse potensielle problemer.

Hvis aktuatoren rapporterer en feil, kan du identifisere den nøyaktige årsaken til at aktuatoren stanset. Tilgjengelige status- og diagnostikkdata kan bidra til å redusere nedetid

Med feilloggen får du en oversikt over de 5 siste aktuatorfeilene og informasjon om ofte de har forekommet på rad. Dette er dokumentert med et tidsstempel som kan sammelignes med aktuatorens totale driftstid.

Disse dataene kan brukes til å identifisere et mønster som gir deg mer informasjon om en tilbakevendende feilkilde.

 
 

Actuator Connect™ programvareikon

Aktuatorer med IC Integrated Controller™ fra LINAK® er fleksible og kan spesialtilpasses etter kundens krav og behov. Konfigurer aktuatoren din via den intuitive Actuator Connect™ konfigurator.

Last ned en gratis versjon av vår nyeste Actuator Connect konfigurator her.

 
 

Parallell feilsøking

Parallellsystemet er designet for kontinuerlig overvåking av statusen til alle aktuatorer i systemet. Dersom en aktuator har mistet oversikten over posisjonen sin, vil parallellsystemet gå over i Gjenopprettingsmodus og initialisere seg selv - da kjører systemet i redusert hastighet (50 % hastighetsinnstilling) mens et kjøresignal blir sendt (gjennom full slaglengde i begge retninger).

Dersom systemet ikke kan kjøres i gjenopprettingsmodus, kan du utføre denne feilsøkingsprosedyren:

  1. Sjekk kablene, strømforsyningen og kommunikasjonssignalene mellom aktuatorene.
    • Sjekk fargen på LED-lyset for å få en visuell indikasjon på hvilken aktuator/hvilke aktuatorer som fikk systemet til å stanse.
  2. Koble alle feilfungerende aktuatorer (indikert ved LED-lyset) til Actuator Connect konfigurator, og sjekk nåværende status for å få vite hvorfor systemet har stanset.
    • Prøv å initialisere aktuatoren manuelt ved bruk av Actuator Connect konfigurator (forutsatt at aktuatoren er enten avinstallert eller kjøres uten de andre aktuatorene i parallellsystemet).
    • Dersom initialiseringprosessen har fikset den interne eller eksterne feilen, er aktuatoren klar til å brukes i parallelldrift igjen.
 
 

Har du fremdeles problemer? Da kan du kontakte din lokale representant for LINAK.

Aktuatoren min har strøm, men den vises ikke i Actuator Connect™?

Bluetooth® Low Energy-antennen er montert på PCB-innsiden av aktuatorens aluminiumskapsling. Kapslingen gir betydelig redusert signalstyrke, og det er derfor viktig å plugge i signalkabelen. Signalkabelen har en egen ledning som forsterker Bluetooth Low Energy-signalet, og hvis kabelen ikke er plugget i, vil aktuatoren ha problemer med å opprette forbindelse. Pass på at du også setter inn signalkabelen slik at aktuatoren vises i enhetslisten i Actuator Connect.

Bluetooth® og relaterte logoer er registrerte varemerker som eies av Bluetooth SIG Inc., og all bruk av disse er basert på lisensiering til LINAK®.

Filer

I/O™-grensesnitt brukerhåndbok

Denne håndboken veileder deg gjennom installasjon og oppsett av aktuatoren din med vårt I/O™-grensesnitt.

Har du et spørsmål?

- Teamet vårt er klar til å hjelpe deg med teknisk informasjon, oppstart av prosjekter og mye annet.

Kontakt oss