De er raske, pålitelige og trenger aldri pause, og de beveger seg gjennom produksjonshallene som ved magi. Ikke alle er like opptatt av førerløse transportsystemer, men slike løsninger blir stadig vanligere på store produksjonsanlegg over hele verden. Teknologien har blitt mye mer brukervennlig, og det er i dag ganske enkelt for brukeren å programmere en robot.
Dette, i kombinasjon med økt behov for automasjon generelt, gjør førerløse transportsystemer stadig mer populære. Elektriske lineære aktuatorer fra LINAK® blir brukt til mange funksjonaliteter i mobile roboter, for eksempel til å heve og senke objekter. Med proANT transportroboter tilbyr selskapet InSystems Automation GmbH i Berlin et bredt sortiment som kan tilpasses kundens spesifikke behov. proANT transportsystemer er designet for en belastning mellom 30 og 1200 kilo.
Kristof Parz, som er ledende designer ved InSystems, arbeider med utvikling av kjøretøy som er tilpasset kundenes behov. De nye proANT 654, som er bygget for å transportere traller med kasser, trengte en mekanisme for høydejustering. Roboten har en gaffel som plasseres under trallen og løfter trallen opp fra gulvet.
"Vi brukte en LINAK aktuator til løftemekanismen," forklarer Parz. Han vurderte aldri å bruke hydraulikk fordi det er ekstremt vanskelig å tilpasse en hydraulikkpumpe og de andre nødvendige delene av et hydraulikksystem til et kjøretøy av denne størrelsen. Også et kompakt system har begrensninger i forhold til en elektrisk løsning. Et elektrisk system er fordelaktig også når det gjelder styring, posisjonering og miljøet. Den nødvendige løftekraften på 3000 N og den maksimale løftehøyden på 65 mm er godt innenfor ytelsesområdet til moderne elektriske aktuatorer.
Sikkerheten er svært viktig
Det kan være vanskelig å implementere gode nok sikkerhetsfunksjoner. Førerløse transportsystemer brukes der det ferdes mennesker og må være i samsvar med svært spesifikke forskrifter. I denne sammenhengen er det for eksempel svært relevant med en begrenset løftehøyde. Hvis løftehøyden er for stor, er det risiko for at systemet eller mennesker kan bli skadet.
LINAK tilbyr aktuatorer som har forskjellige varselsignaler og posisjonsfeedback. LA33, som brukes i proANT 654, kan leveres med analog eller digital posisjonsfeedback som oppgir presis posisjonering. Den indre endeposisjonen brukes som nedre referansepunkt. Når aktuatoren når dette punktet, avgir den et endestoppsignal. For topposisjonen bruker InSystems en ekstern sensor:
"Av sikkerhetshensyn blir topposisjonen overvåket av en ekstra sensor som er plassert utenfor aktuatoren. Våre transportsystemer beveger seg der det også arbeider mennesker. Derfor trenger vi to, uavhengige sikkerhetssystemer," sier Kristof Parz.
I et annet prosjekt måtte den unge designeren bruke to elektriske aktuatorer, som ble kjørt parallelt for å løfte et transportbånd. Og her viste virkelig LINAK IC aktuatorer med integrert styring hva de var gode for. Kontrollelektronikken for parallellkjøringen var allerede integrert i aktuatorene, mens en kompakt PCB for skinnemontering organiserte kommunikasjonen mellom de to aktuatorene.
Både sikkerhet og pålitelighet er svært viktig. For å få full utnyttelse av de økonomiske fordelene ved en automatisert arbeidsflyt, må teknologien fungere feilfritt på lang sikt.
"Våre transportsystemer blir konstant utsatt for støt og vibrasjoner hver eneste dag. Det betyr at de integrerte komponentene må være av svært høy kvalitet. For alle komponenter som blir brukt i våre systemer, inkludert elektriske aktuatorer, setter vi høye kvalitetsstandarder," sier Kristof Parz.