Kontakt oss her

 

Bremser til aktuatorer og deres betydning for industrimaskiner


Her kan du fordype deg i de forskjellige måtene å bremse industrielle lineære aktuatorer på. Det er nødvendig for å sikre at aktuatoren er i korrekt posisjon når strømmen er slått av. I denne videoen forklarer vår ekspert Hunter Stephenson det mest grunnleggende.

Hva er formålet med å bruke en brems i en aktuator?

Formålet med å bruke en brems i en aktuator er å sikre at aktuatoren forblir i sin innstilte posisjon når strømmen er slått av. I utgangspunktet er det tre måter å sikre bremsefunksjonalitet i en aktuator på. Enten er en aktuator selvlåsende, noe som betyr at den ikke trenger en brems for å holde seg i posisjon når strømmen er slått av. Eller det er nødvendig å integrere en mekanisk eller elektrisk brems i aktuatoren. LINAK® aktuatorer er enten selvlåsende eller har ulike versjoner av mekaniske bremser.

Hvilke forskjellige typer mekaniske bremser finnes det til aktuatorer?

  • Skivebrems: En skivebrems er vanligvis plassert direkte på spindelen, der skivene klemmes sammen rundt spindelen for å stoppe bevegelsen. Siden er plassert i direkte kontakt med spindelen, utsettes bremsen for både høy kraft og varme. Denne typen brems er en slitedel som er designet og testet for å matche aktuatorens levetid. Plasseringen av bremsen direkte på spindelen bør også vurderes i forhold til aktuatorens innbyggingsmål.

  • Enkeltvirkende brems: En enkeltvirkende brems har en indre fjær, slik at bremsen fungerer i én retning – enten ved å skyve eller trekke. Aktuatorer med denne typen brems, må spesifiseres med hensyn til om de skal skyve eller trekke.

  • Dobbeltvirkende brems: En dobbeltvirkende brems er svært kraftig. Denne typen brems er integrert i industrielle LINAK® aktuatorer, siden høyeffektiv ytelse krever en brems som sikrer høy selvlåsingsevne. Aktuatorer med dobbeltvirkende brems kan kjøre i begge retninger uten å aktivere bremsen, så lenge bevegelsen kommer fra den elektriske motoren. Hvis bevegelsen kommer fra spindelen, og i begge retninger, vil bremsen aktiveres og holde aktuatoren i posisjon.

Hva er selvlåsende egenskaper ved elektriske aktuatorer?

Selvlåsende egsnkaper er ett av de viktigste salgsargumentene for elektriske aktuatorer, siden det hindrer at aktuatoren kjører bakover. For LINAK® aktuatorer defineres selvlåsing ved at aktuatoren kan kjøres med full belastning og full arbeidssyklus, og når den stoppes, beveger den seg seg maksimalt én spindelomdreining før den låses i full stopp.

Aktuatorens selvlåsende egenskaper påvirkes av flere faktorer. Spindeltype og spindelmutter, utforming av gir og brems samt DC-motorkontroll er noen av de viktigste designfaktorene som påvirker aktuatorens evne til å tåle belastning når den stoppes.

Visste du dette?

Den nødvendige størrelsen og effekten til bremsen er avhengig av hvor den skal plasseres i aktuatoren.

Ved utvikling av en ny aktuator er det begrenset plass til en mekanisk brems i designen. Det kan være på spindelen, i forbindelse med girene eller direkte på motorens rotasjonsaksel.

Jo lenger unna bremsen er fra spindelen, desto mindre kraft kreves for å bremse. Vanligvis vil imidlertid endeklaringen øke. Derfor må man ta hensyn til disse faktorene ved utformingen.

Teoretisk sett vil en brems plassert mellom aktuatorens motor og gir være mer effektiv, siden den vil redusere endeklaringen og kreve mindre kraft for å bremse.

Har du et spørsmål?

- Teamet vårt er klar til å hjelpe deg med teknisk informasjon, oppstart av prosjekter og mye annet.

Kontakt oss