Kontakt oss her
Teknologi og trender

Ikke legg igjen ergonomien på kontoret!

I vår nye normalitet har mange flyttet seg fra kontorbordet til kjøkkenbordet. Og selv om den globale utviklingen skulle la oss gå tilbake til kontoret, har hjemmekontoret definitivt kommet for å bli. Dr. Mark Benden og Martha Parker ved Texas A&M University Ergo Center har mange gode råd til alle som skal jobbe hjemme nå og i tiden fremover.

I starten av året, da mange av oss sluttet å dra på kontoret hver dag og i stedet begynte å jobbe hjemmefra, sammen med barn, partnere, kjæledyr og medbeboere, var ergonomi det siste vi tenkte på. Da vi gjorde om kjøkkenbord og strykebrett til midlertidige kontorbord, hadde vi ingen anelse om hvor lenge det skulle vare. Mange bedrifter, som Google og Uber, kunngjorde at de ikke vil tilbake til kontoret før i midten av 2021, mens andre bestemte seg for å ikke gå tilbake til den tradisjonelle kontormodellen i det hele tatt. En ting er sikkert: Hjemmekontoret har kommet for å bli. Enten det er for å jobbe hjemmefra fast, eller bare for å ha fleksibiliteten til å bytte mellom mulighetene, er dette den nye normaliteten vi lever i. Det betyr at vi må komme oss videre fra de kreative nødløsningene og begynne å tenke annerledes om å jobbe hjemmefra.

"Når du jobber, kan du sammenlikne deg selv med en toppidrettsutøver," forteller Dr. Mark Benden, førsteamanuensis og leder for "Ergo Center" ved Texas A&M University. "For å kunne yte optimalt, trenger du det utstyret og de verktøyene du er vant til å ha. Du ønsker ikke å endre rutinene eller unnvære noe hver gang du drar et annet sted. Det samme gjelder for arbeidsplassen. For å holde prestasjonsnivået oppe, må overgangen gå sømløst."

Slike sømløse overganger tar vi opp i en ny LINcast-podkast i to deler, der vi fokuserer på utfordringene og mulighetene ved å arbeide hjemmefra. Våre kontorer og arbeidsplasser har stadig blitt videreutviklet for å redusere helse- og sikkerhetsrisikoer, og samtidig sikre at vi er så sunne og produktive så mulig. I hjemmet forholder det seg annerledes. I denne episoden viser Dr. Benden og Martha Parker, prosjektleder og ergonomi-spesialist ved Texas A&M Ergo Center, unike funn i studier de utførte blant kontorarbeidere som byttet til hjemmekontor. Disse studiene var de første i sitt slag, ettersom de inkluderer programvaredata i ekstremt stor skala, med overvåkning av 120 ulike måleverdier blant over 40 000 kontorarbeidere over flere år. Et sentralt spørsmål lyder: "Kan folk som jobber hjemme arbeide like effektivt som på kontoret?"

"Etter rundt 45 dager klarte folk å oppnå samme produktivitetsnivå," forteller Parker. "For oss i dag betyr det at du kan komme tilbake til den arbeidstilstanden du var i, og du kan bli der på lang sikt."

Den gode nyheten er altså at det er mulig. Vi kan bli like effektive hjemme. Men for å gjøre overgangen rask og sikre et kontinuerlig produktivitetsnivå, er det viktig at vi har en fast plass hjemme som har det samme oppsettet og inneholder det samme utstyret som arbeidsplassen på kontoret. Og her spiller ergonomien en avgjørende rolle. Hvis du sitter på en kjøkkenstol på arbeidsplassen hver dag, vil du oppleve nye typer smerter og potensielle helseplager over lengre tid. Et annet funn overrasket mange, deriblant Dr. Benden og Parker.

"Når det gjelder aktivitet, viser det seg at folk beveger seg omtrent like mye hjemme som på kontoret – hvilket fortsatt er ganske dårlig. Folk beveger seg altfor lite," understreker Parker.

Når vi vet at vi kan være like produktive og beveger oss like lite når vi jobber hjemmefra, er det forståelig at mange selskaper planlegger å beholde en form for fleksibelt hjemmekontor i fremtiden, selv etter COVID-19. Men den store forskjellen er at på kontoret følges helse og velvære opp av både firmaet selv og av eksterne organer som f.eks. Arbeidstilsynet. På hjemmekontoret må man derimot selv ta hånd om sin egen velvære. Skal vi være ærlige, er det mange av oss som ikke tenker over ergonomi før vi selv får ryggproblemer eller smerter i nakke eller håndledd. I del to av podkasten tar vi opp hva du selv kan gjøre for å forbedre ergonomien når du jobber hjemmefra.

"Det handler om at ting må passe," sier Parker. "Og det må passe for deg. Det er spesielt noen ting man må se nærmere på. Som lengden på beina, ryggstøtten, armlener. Bredden på stolen. Først og fremst må disse tingene passe til kroppen din. Deretter bør man se på hvordan stolen og bordet passer sammen i høyden."

Dr. Benden foreslår å ha samme tastatur, samme mus og samme skjerm som på kontoret, nettopp for å sikre at overgangen går helt sømløst. Men du bør også beholde dockingstasjonen og andre viktige elementer som sikrer at hodet og nakken holdes i en nøytral stilling under arbeidet.

"Avstanden til skjermen er veldig avgjørende. Det er flere faktorer for skjermen som kan skape problemer for folk, enten de jobber på kontoret eller hjemme. Høyden er det viktigste... Når man sitter i lang tid, vil man etter hvert synke mer og mer ned, og nærmest henge i stolen mot slutten av dagen. Det er tyngdekraften som trekker oss mot bakken. Men vanligvis er skjermen for høy. Det er sjelden jeg ser i dag, kanskje med unntak av Shaq, at skjermen er for lav. De er heller satt for høyt opp. Plasser altså skjermen lavere."

En av de viktigste tingene å huske på, er å være aktiv og bevege seg. Du bør aldri sitte eller stå i samme stilling hele dagen. Selv om vi har en tendens til å bevege oss like mye hjemme som på kontoret, er det fortsatt ikke særlig bra, slik Parker fortalte. De forslår å følge mønsteret 20-8-2. Det betyr at du skal sitte i 20 minutter, stå i 8 minutter og bevege deg i 2 minutter. Kanskje du kan gå en tur ute og få litt frisk luft mens du er i en telefonkonferanse? Slikt kan gjøre underverker for kreativitet og fokus, og er svært gunstig for både den psykiske og fysiske helsen.

Slik holder kontorarbeidere seg aktive og friske
 

Dr. Benden oppsummerer det slik: "Det enkleste å huske er at den beste ergonomiske stillingen du kan sitte i foran datamaskinen, er den neste. Hemmeligheten bak den optimale stillingen, er altså variasjon. Det som gjør oss godt, er å bevege seg."

I første del av samtalen med Dr. Benden og Parker får du vite mer om resultatene av den omfattende studien om å jobbe hjemmefra. Råd og tips for din egen helse og velvære får du i andre del.

 

Har du et spørsmål?

- Teamet vårt er klar til å hjelpe deg med teknisk informasjon, oppstart av prosjekter og mye annet.