Et dansk byrå som jobber med atferdsdesign, har studert hvordan brukerne av høydejusterbare skrivebord bruker bordet sitt og hva som motiverer dem til å bruke det optimalt.
Mange selskaper over hele verden tilbyr kontormedarbeiderne høydejusterbare bord. Men når det kommer til den faktiske bruken av bordene, spiller "den menneskelige faktor" en rolle. Ofte glemmer brukerne justeringsmulighetene, eller de mangler motivasjonen som skal til for å få fullt utbytte av sitt høydejusterbare bord.
LINAK ba det danske byrået KL.7, som er spesialister på atferdsdesign, å finne ut hvordan høydejusterbare bord vanligvis ble brukt og hva som ville motivere brukerne til å bruke bordene optimalt. Forskningen ble utført på tre arbeidsplasser, og totalt ble atferden til 65 personer studert.
Resultater
Kort fortalt viser pilotstudien at påminnelser fungerer. Etter klassifisering av brukerne etter gjennomsnittlig bruk av sitt høydejusterbare bord, kunne forskerne konkludere følgende:
- “Ikke-brukere” (kontormedarbeidere som vanligvis ikke brukte bordet sitt) hadde en økning på gjennomsnittlig 12,3 min/dag.
- “Sparsomme brukere” (kontormedarbeidere som brukte bordet sitt lite) økte i gjennomsnitt stå-tiden med 43 min (fra 36,3 min/dag til 78,9 min/dag). Det tilsvarer en økning på 117 %.
Les mer
Du kan lese hele rapporten her (21 sider): “Gjør kontormedarbeidere sunnere”
Eller du kan laste ned en kortversjon av rapporten her (2 sider): “Gjør kontormedarbeidere sunnere”