Teknologi og trender

LINAK sitte/stå-veiledning

Fem enkle steg til hvordan du får mer ut av det høydejusterbare kontorbordet ditt, får en sunnere livsstil og blir mer tilfreds og effektiv på jobben. Å stå i 5-15 minutter hver time kan være nok.

Å overvinne en innarbeidet stillesittende livsstil er en stor utfordring. Vi har satt sammen en veiledning som viser deg hvordan du kommer deg opp fra stolen i løpet av arbeidsdagen.

Hvordan du kan variere mellom stående og sittende stilling mens du arbeider
Det viktigste er at du varierer stillingen og beveger deg rundt, helst tre ganger i timen. I stedet for å sitte i lange perioder av gangen, kan du veksle mellom stående og sittende stilling. Husk riktig kroppsholdning, og stå med kroppsvekten jevnt fordelt på begge ben.
  • Start med å heve bordet og stå i 15 minutter hver time før du tar lunsj.
  • Hev bordet ditt rett før du tar lunsjpause. Da vil bordet være i riktig posisjon når du kommer tilbake fra lunsj.
  • Etter lunsj står du i 15 minutter, før du senker bordet og sitter i 45 minutter.
  • Hev bordet igjen hver time slik at du arbeider stående i opptil 15 minutter hver time resten av dagen.
  • Hev bordet før du går for dagen, så er det klart for neste dag.
Viktige begrensninger ved veksling mellom stående og sittende stilling: Dersom du er gravid eller har åreknuter eller en helsetilstand som gjør at du kanskje ikke bør stå i 5 til 15 minutter hver time, bør du kontakte legen din for å forsikre deg om at det ikke vil være skadelig for deg.

Dersom du ønsker å stå mens du arbeider, må du innarbeide det som en vane. Kroppen din må bli vant til å arbeide stående. I starten greier du kanskje ikke å stå lenge, så start med fem minutter.

Husk at du må veksle mellom å stå og å sitte og at du må bevege deg rundt så mye som mulig innimellom. Det er heller ikke sunt å arbeide stående hele dagen - det ideelle er å finne en god balanse mellom å sitte og å stå.

Teknologi kan hjelpe deg til å stå mer i løpet av dagen
Med LINAK Desk Control™ programvare kan du styre bordet ditt via programvare på din PC/Mac, og du kan styre alle bevegelser med datamaskinens tastatur. Du kan sette mål for bevegelsene dine (tid eller forbrente kalorier), få avlesninger av din aktuelle posisjon, innstille foretrukne posisjoner og se historikk over bevegelser, tid og forbrente kalorier. 

Med LINAK Desk Control er din personlige coach rett foran deg – hele tiden.

Videoer

Stand Up For Your Health play-icon

Stand up for your health

LINAK Desk Control - minner deg om å stå! play-icon

LINAK Desk Control - minner deg om å stå

Regelmessig fysisk aktivitet er ikke nok play-icon

Regelmessig fysisk aktivitet er ikke nok

Filer

Move Brosjyre

Et lite hefte om hvorfor og hvordan man bruker høydejusterbare bord.

Har du spørsmål om elektrisk aktuatorteknologi?

- Vi er ikke orakler. Men vi er eksperter på aktuatorteknologi. Så innenfor det området kan du spørre oss om hva som helst.

Abonner på nyheter fra LINAK

Hold deg oppdatert om hvordan aktuatorteknologi følger tidens megatrender og møter morgendagens globale utfordringer.