Kontakt oss her

Hvordan en brems fungerer i en industriell aktuator

Vil du lære mer om hvordan en lineær aktuator bremser og hvorfor noen industrielle aktuatorer trenger bremser? Les videre hvis du vil vite mer om mekaniske bremser, aktuatorenes selvlåsefunksjonaliteten og den optimale posisjonen til bremsen inne i en aktuator.

Her kan du fordype deg i de forskjellige måtene industrielle lineære aktuatorer kan bremse, noe som alltid er nødvendig for å sikre at aktuatoren er i korrekt posisjon når strømmen er slått av. I denne videoen forklarer vår ekspert Hunter Stephenson hva som er viktigst.

I utgangspunktet er det tre måter å sikre bremsefunksjonalitet i en aktuator på. Enten er en aktuator selvlåsende, noe som betyr at den ikke trenger en brems for å holde seg på plass når strømmen er slått av. Eller det er nødvendig å integrere enten en mekanisk brems eller en elektrisk brems i aktuatoren.

En aktuator med lav effektivitet er normalt selvlåsende. Dette betyr at den ikke rygger når den stopper. Mens en aktuator med høy effektivitet - kombinert høy spindelstigning og tannhjulforhold - må ha en brems.

En dobbelbrems er en veldig kraftig og pålitelig mekanisk bremse. Denne bremsen aktiveres og deaktiveres uavhengig av retningsbevegelsen til en aktuator, så lenge bevegelsen kommer fra elmotoren.

Ved utvikling av elektriske lineære aktuatorer er det viktig å vurdere bremsens posisjon. Ved å plassere bremsen nærmere aktuatorens motor, reduseres endeklaringen som trengs for å aktivere bremsen, og jo lengre unna bremsen kommer fra spindelen, desto mindre kraft er nødvendig for å bremse.

Hvis du har spørsmål om bremser for industrielle elektriske lineære aktuatorer, er det bare å ta kontakt med ditt lokale LINAK-kontor.

Har du et spørsmål?

- Teamet vårt er klar til å hjelpe deg med teknisk informasjon, oppstart av prosjekter og mye annet.

Kontakt oss