Nye tiltak hjelper sykehusene å bekjempe bakterier effektivt

På sykehuset i den danske byen Horsens bekjempes bakterier ved maskinvasking av de justerbare sengene - inkludert de elektriske aktuatorsystemene som er festet på sengen.

Produktnyhet:  1. mai 2018
New initiatives help hospitals fight bacteria efficiently

Hvert år er det ca. 3.000 mennesker i Danmark som dør på grunn av en infeksjon de har blitt utsatt for ved sykehuset. Dette tallet er 18 ganger høyere enn antall personer som dør i trafikken. Danmark har strenge krav til hygienenivået på sykehus, og de siste årene har danske sykehus styrket sitt fokus på hygiene.

Horsens regionale sykehus - ‘et innovasjonssykehus’
For noen år siden ble det regionale sykehuset i Horsens kalt "innovasjonssykehus", og her har de virkelig gitt uønskede bakterier en kamp ved hjelp av et avansert automatisk vaskeanlegg som renser alt fra sengetøy til takplater i operasjonssalene. Vasketunnelen er bare en av de mange tiltakene som sykehuset tar for å øke hygienen.

Søren Møller, serviceansvarlig på regionsykehuset i Horsens, forklarer fordelene ved et automatisk vaskeanlegg: "Det er fokus på at fremtidige hjelpemidler og materialer kan gå inn i maskinen fordi de blir mye renere når de vaskes i maskinen. Maskinen renser mange av de tingene som tidligere var urent eller ble rengjort for hånd, sier han og utdyper: "I dag har jeg alltid en tanke som del i alle mine kjøpsbeslutninger, og det er om produktet kan rengjøres. Vi må være i stand til å rengjøre alle hjørner og kroker effektivt. Ellers er de ikke egnet for bruk på sykehus. "

The hospital bed in the wash tunnel at the Regional hospital in Horsens
Sykehussengen i vasketunnelen på regionsykehuset i Horsens

Sengene på regionsykehuset i Horsens er utstyrt med aktuatorsystemer fra LINAK slik at de kan justeres etter behov for den enkelte pasient. Søren Møller understreker at "det er et absolutt must at LINAK tenker vaskbarhet i systemene". Vi ville ikke kjøpe sengene og hjelpemidlene med applikasjoner hvis de ikke var vaskbare. Alle elementer på sengen må kunne vaskes i vasetunnelen, ellers vil det ikke fungere, sier han.

Søren Møller – Service Manager

Les hele historien om Horsens sykehus og deres erfaringer med å bruke vaskbare produkter fra LINAK her

LINAK tar del i kampen mot bakterier, og alle produkter og systemer som brukes i helseapplikasjoner er i samsvar med alle nødvendige internasjonale standarder. Noen overgår selv disse kravene, da vi ofte tester langt mer enn normer krever - for eksempel når det gjelder vasking. Dette er hva LINAK  "IPX6 Washable DURA ™" indikerer.

Updated: 2. mai 2018 09:47